usafunvacations logo facebook facebook parks rental acco home flight

Verkeersregels in de USA


Maximumsnelheid:

Binnen de steden, op die wegen/straten mag u in het algemeen niet sneller dan 25-35 mijl per uur (56 km/u). Op snelwegen is de maximum toegestane snelheid tussen de 55 tot 65-70 mijl per uur. (let op de vierkante witte snelheidsborden), Alhoewel veel Amerikanen beweren dat op highways een snelheid van 10 mijl per uur boven de maximumsnelheid wordt getolereerd door de politie, raden wij u ten zeerste af, sneller te rijden dan toegestaan, de boetes zijn hoog, véél hoger dan in Nederland, en vaak moet u als buitenlander éérst voor een rechter verschijnen, hetgeen kan betekenen, dat u zolang u daar niet bent verschenen, u het land NIET kunt verlaten! Dus vooral als toerist kunt u in de USA beter niet sneller rijden dan toegestaan, er rijdt in de USA bijzonder veel politie rond.

Interstates en Highways:
De amerikaanse snelwegen ("highways" en "Interstates") zijn in stedelijke gebieden vaak zeer breed: vier- tot zesbaans in elke richting is normaal, in de USA geldt de regel "Keep To Your Lane, ofwel blijf in uw rijstrook", dit betekent dat u voor het inhalen niet naar links hoeft te gaan (zoals in Nederland), u mag ook links blijven rijden, zolang u anderen weggebruikers niet hindert. U kunt in de USA ook réchts inhalen en ingehaald worden, iets waar u zéér goed op bedacht moet zijn, kijk dus altijd goed links en rechts voordat u van rijbaan wisselt. Als het verplicht is rechts te blijven rijden, staat dit duidelijk aangegeven door een verkeersbord met opschrift "keep right except to pass". Op wegen met dit bord mag u alleen maar naar links indien u wilt inhalen, verder dient u zoveel mogelijk rechts te blijven rijden. De verkeersborden boven en naast de snelwegen geven duidelijk aan waar u heen moet, buiten de stedelijke gebieden geven de verkeersborden dezelfde informatie als in Nederland, maar binnen de stedelijke gebieden werkt het verkeersbordensysteem vaak iets anders dan in Nederland. Veel amerikaanse grote en middelgrote steden hebben één of meerdere rondwegen rond en door de stad, en op die rondwegen zijn dan meerdere afslagen te vinden. Meestal wordt dan aangegeven op welke grote straat de volgende afslag uitkomt, zoals bijv. "4th Street" of "International Drive". Ook worden belangrijke gebouwen langs de route vermeld, zoals bijv. musea, overheidsgebouwen, scholen/universiteiten en conventie centra.
Dit systeem werkt heel goed, echter in sommige gevallen is het wat gecompliceerd als u niet goed bekend bent met de stad; bepaal van tevoren precies welke afslag u nodig hebt. Daarnaast hebben snelwegen die noord-zuid lopen oneven nummers (bijv. I-95) en highways die oost-west lopen even nummers (bijv. I-4). Uiteraard gaat een snelweg twee richtingen op, daarom staan er bij veel opritten (en ook op de snelweg zelf) vaak een windrichting aangegeven: North, West, South, East, indien u weet welke richting u op moet, is de juiste oprit kiezen op deze manier dan ook vrij makkelijk, bijv. "I-4 west". Indien de afstand van de afslag die u nodig hebt op de snelweg, minder dan halve mijl weg is, raden wij u aan om vast rechts te gaan rijden, afslagen zijn niet zoals in Nederland, en duiken vrij abrupt op, u kunt dan ook op de snelweg zelf al enigszins afremmen, al is dat vaak niet echt nodig, maar denk eraan dat u nooit plotseling op de rem gaat staan.

Kruisingen:
Op amerikaanse kruisingen mag u in de meeste gevallen rechtsafslaan, ook als het verkeerslicht op rood staat, indien dit NIET is toegestaan, staat dit expliciet aangegeven door een verkeersbord (Vaak hangend aan de kabel waar ook de verkeerslichten aan hangen) met de woorden "No Turn On Red" U dient hierbij echter wél enige regels inachtnemen, u dient altijd te stoppen voordat u afslaat bij rood licht en u moet uzelf ervan overtuigen dat er geen ander verkeer de straat inrijdt, bovendien is het niet toegestaan voetgangers te hinderen bij het oversteken, laat u zich nooit opjagen door auto's achter u, bij het afslaan bij rood licht. Op gelijkwaardige kruisingen zonder verkeerslicht staan vaak stopborden in elke richting, dit betekent dat al het verkeer, uit welke richting dan ook, moet stoppen bij de stopstreep, hierna gaat een systeem in werking dat het verkeer heel handig regelt, diegene die als eerste aankwam bij de kruising/stopstreep, mag als eerste doorrijden, daarna de tweede, enz. enz.

Voetgangers, Kinderen en Schoolbussen:
In de USA liggen de scholen vaak behoorlijk ver van de woonwijken, zodat veel kleine kinderen van de schoolbus gebruik moeten maken, deze schoolbussen zijn altijd knalgeel en herkenbaar aan het opschrift "School Bus", beseft u vooral goed, dat indien u een kind door onoplettendheid zwaar letsel toebrengt kunt u een zeer strenge straf tegemoet zien, miljoenen schadevergoeding en meestal zelfs jarenlange gevangenisstraf. U bent dan ook te allen tijde verplicht te stoppen wanneer een School Bus stopt en zijn knipperlichten aanzet, ongeacht uit welke richting u komt, en ga al helemaal niet een gestopte "School Bus" voorbij, in veel gevallen moeten de kinderen de straat oversteken om hun school of huis te bereiken. Hoewel in de USA, voetgangers minder voorkomen dan in Nederland, heeft de voetganger in het algemeen, de "Right Of Way", oftewel VOORRANG! Wij adviseren u dan ook, goed op te letten wat de verkeersborden aangeven en geen risico te nemen, want net als bij kinderen wordt het aanrijden van voetgangers als u schuld hebt in de USA behoorlijk zwaar bestraft.

Een middelste baan?
Amerikaanse wegen zien er doorgaans hetzelfde uit als de Nederlandse, echter zijn ze een stuk breder, en ook binnen de bebouwde kom, zijn deze vaak 2 of 3 baans breed, maar er is soms ook nog "Middelste Baan" die aan beide kanten door gele strepen is omgeven en die voor niet amerikanen vreemd werkt. Deze middelste baan is bedoeld om af te slaan naar links zonder het achteroprijdende verkeer te hinderen, of om in te voegen zonder het verkeer te hinderen, echter het is niet toegstaan om de gehele tijd op deze baan te rijden, u mag dez pas gebruiken, op het moment dat er ook kromlopende pijlen op staan, die middelste baan (er is er maar één) kan echter door auto's uit beide richtingen gebruikt worden... dus dient u wel op te letten. De hele gedachte achter die gescheiden middelste baan is, dat u bij het afslaan kunt remmen zonder het andere verkeer te hinderen, en bij het invoegen vanuit een zijweg alleen naar links hoeft te kijken, waarna u de middelste baan oprijdt, en daarna alleen naar rechts hoeft te kijken om in te voegen. Eigenlijk is de regel is heel simpel, gebruik de middelste baan (indien deze door gele lijnen gescheiden is van de rest van de weg) nooit om in te halen, maar alleen om af te slaan en/of in te voegen, let u hier goed op het verkeer dat u uit de tegenovergestelde richting. te gemoet komt.

Alcohol en verkeer:
Als laatste nog een paar tips omtrend alcohol en autorijden, doe dit nooit, bovendien wordt het zéér zwaar bestraft, véél zwaarder dan in Nederland. Laat nooit alcohol flessen of blikjes in de auto slingeren maar doe deze in de achterbak, zo is er in de meeste staten een "Open Canister Law", hetgeen betekent dat er géén leeg/half gevuld blikje/fles alcohol geopend in de auto aanwezig mag zijn. NIEMAND in de auto mag bezig zijn met alcohol drinken, of een open fles/blikje in zijn/haar handen hebben, sterker nog, het geopende mag niet eens in de cabine aanwezig zijn, deze wet is er om te voorkomen, dat evt. er gezegd kan worden, "de fles en/of het blikje is van één mijn passagiers". Indien u met een groep mensen op pad gaat, wijs dan een zg. "designated driver" aan, (B.O.B.) dat is iemand die de auto bestuurt en niet drinkt, of zal drinken. Of u nu met een heel klein beetje alcohol op of dronken achter het stuur zit en gesnapt wordt door de politie eindigt dat met een nachtje cel en een fikse boete, en indien u met alcohol op achter het stuur zit en een aanrijding veroorzaakt (hoe klein ook) kunt u al voor de gevolgen van het ongeval, jarenlang de cel in verdwijnen.

Politie:
De Amerikaanse politie-agenten zijn veel voorzichtiger bij aanhoudingen/controles, indien u aangehouden mocht worden, zal dit hoogstwaarschijnlijk gebeuren terwijl u auto rijdt. Blijft u in dat geval rustig, ga met de auto aan de kant staan, en houdt uw handen op het stuur, maak vooral GEEN snelle bewegingen en maak vooral geen beweging met uw handen in de richting van het dashboardkastje, voel ook nooit in zo'n geval onder uw stoel. Laat het raam aan de bestuurderzijde beneden zodra de agent bij uw auto komt (meestal komt hij van links achter u), een politieauto zal in de regel, nooit vóór u stoppen, zoals in Nederland maar ALTIJD achter u. Geef op verzoek van de politieagent uw rijbewijs en autopapieren (bijv. huurovereenkomst) af, Doe niet al te nerveus, want dit is voor de agent al snel aanleiding te denken dat u iets te verbergen heeft, volg altijd de aanwijzingen van de politieagent op en wees vriendelijk, dan zult u geen problemen met deze hebben. Spreek een politieagent NOOIT aan met "Cop", een politie-agent wordt aangesproken met de titel "officer".

 

 

 

 

 

 

Lees meer

Uw wensenlijst


1.
Vliegtickets
U heeft nog geen wensen opgegeven voor vliegtickets
Klik hier om uw voorkeur op te geven
2.
Accommodatie
U heeft nog geen wensen opgegeven voor accommodatie
Klik hier om uw voorkeur op te geven
3.
Huurauto
U heeft nog geen wensen opgegeven voor huurauto
Klik hier om uw voorkeur op te geven STAP 2. STEL UW REIS SAMEN.